ماجرای گرانی و احتکار ماکارونی و ارتباط آن با یارانه

گرانی و افزایش قیمت ماکارونی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرغم اینکه در یکی دو روز اخیر به عدم عرضه ماکارونی در قفسه فروشگاه ها اشاره شده است، اما همچنان حجم زیادی از ماکارونی در انبار کارخانه ها و یا قفسه فروشگاه ها وجود دارد. که با آرد یارانه ای تولید می شوند.

گرانی و افزایش قیمت ماکارونی

قیمت ماکارونی فروشگاه

سوال اینجاست که آیا پس از اعلام قیمت ها، این ماکارونی های تولیدی مشمول افزایش قیمت جدید می شوند؟ اگر نه پس دلیل تغییر قیمت یک شبه ماکارونی در ویترین چیست؟ چه کسانی در این افزایش قیمت دخالت دارند؟ چرا می گویند ماکارونی ویترین مغازه ها را گرفته است؟ آیا کارخانه‌هایی که تولید ماکارونی می‌کردند، بلافاصله پس از اعلام افزایش قیمت، تولیدشان به یکباره کاهش پیدا کرد یا دلایلی برای آن دارند؟

از این رو رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در گزارشی در 11 اردیبهشت ماه سال جاری در نامه ای به معاون وزیر صنعت عمومی از وی خواست تا قیمت های جدید ماکارونی را که تقریباً افزایش یافته است به کارخانه ها اعلام کند. سه برابر

در این نامه قیمت ماکارونی رشته ای ساده 500 گرم، 17 هزار تومان، 700 گرم، 24 هزار تومان و 1000 گرم، 34 هزار تومان است. این قیمت ها تقریباً سه برابر بیشتر از قیمت های قبلی است.

* مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه ماکارونی: کارخانه ها تاکنون قیمت ماکارونی را افزایش نداده اند.

در همین راستا مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه ماکارونی مبنی بر اینکه آیا ماکارونی حتی گرانتر هم می فروشد؟ وی گفت: کارخانه هایی که با آرد یارانه ای ماکارونی تولید می کنند نمی توانند با قیمت بالاتری به فروش برسند و کسانی که قیمت را یک شبه تغییر دهند جریمه می شوند.

«رسول شفق» درباره افزایش ناگهانی و بالای قیمت ماکارونی گفت: امکانات و ظرفیت های تولید ماکارونی بیش از نیاز است و ماکارونی یکی از سالم ترین کالاهای موجود در سال های اخیر با کمترین نوسان در عرضه و قیمت است. مصرف گندم صنعتی قبل از سال 99 یارانه ای دریافت نکرده است و در اواخر سال 98 و ابتدای سال 99 که انتخابات ریاست جمهوری بود، نمی دانم چرا یارانه داده شد و بارها درخواست کردیم که آرد این صنف همچنان بدون یارانه باشید، اما آنها به حرف ما گوش نکردند.

طبق اعلام انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه ماکارونی، شرایط به گونه ای بود که در سال های 99 و 1400 گندم با 50 درصد یارانه در اختیار صنعت قرار گرفت و حتی دولت برای ما که خودمان گندم رایگان خریده بودیم، یارانه گندم داد.

وی گفت: صنعت ماکارونی تنها صنعتی بود که اصرار داشت گندم یارانه ای برای جلوگیری از رانت و فساد نمی خواهد.

«در اواخر سال 1400 قیمت گندم 7500 تومان اعلام شد، با وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم و از آنها پرسیدیم شکاف 5000 تومانی را چگونه پوشش دهیم، اما جوابی به ما ندادند، تومان کردند و شکاف قیمتی بین گندم یارانه ای و گندم آزاد حتی بیشتر شد.

به گزارش شفق، شرایط به گونه ای بود که شرکت بازرگانی حواله گندم دولتی بعد از عید 2500 تومان به ما نداد و 25 روز پیش اعلام کردند که تا 12500 تومان قیمت گندمی که به ما تحویل داده شده است را پرداخت می کنند. اکنون. 12 هزار و 500 تومان بود اما در این شرایط نمی شد ماکارونی را به قیمت 99 بفروشیم که گندم 400 درصد افزایش یافت.

شفق در پاسخ گفت: اگر در یکی دو سال گذشته قیمت را افزایش نمی دادید، اما از صادرات ماکارونی به کشورهای دیگر سود می بردید، گفت: ظرفیت تولید ماکارونی در کشور بیش از این است. یک میلیون تن و بازار داخلی 800000 است.” تن، صادرات سالانه ماکارونی کمتر از 10 درصد تولید کشور است و رقم چندانی نیست که برای کارخانه ها سودآور باشد.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ یک از کارخانه ها افزایش قیمت نداشته اند زیرا کارخانه ای که ماکارونی با آرد یارانه ای تولید می کند نمی تواند به قیمت بالاتری بفروشد و کسانی که قیمت ها را یک شبه تغییر دهند در صورتی که خود فروشگاه گران شود مشمول جریمه می شوند. پاستا چسب دار به عهده مرکز فروش است و باید پاسخگو باشد، واضح است که نمی توان قیمت ها را یک شبه در ویترین ها افزایش داد.

* افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی دلیلی بر حذف یارانه آرد صنعتی است

قیمت گندم در بازارهای جهانی روز به روز در حال افزایش است و گزارش ها حاکی از آن است که قیمت ها در بازارها 100 درصد رشد می کند. از آنجایی که دولت گندم با ارز 4200 تومانی را رد می کند، میزان ارز دولتی برای واردات گندم نیز باید دو برابر شود، یعنی ارز یارانه ای که از خزانه دولت خارج می شود روز به روز بیشتر می شود.

گزارش بلومبرگ نشان می دهد که در سال گذشته قیمت جهانی گندم از 609.50 دلار به 1363.50 دلار افزایش یافته است که افزایش 123 درصدی یا بیش از دو برابری را نشان می دهد.

افزایش قیمت های جهانی به دنبال درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است که باعث اختلال در تردد کشتی ها شده و بارگیری کشتی را غیرممکن کرده است.