جلوگیری از 19 مورد ابتلای نوزادان به عقب‌افتادگی در بوشهر

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از جمله اختلالاتی که نوزاد در بدو تولد امکان دارد به آن مبتلا بوده و علایم خاصی هم ندارد، هیپوتیروییدیسم است و با گذشت دو تا سه هفته بعد از تولد، عوارض آن ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای شناسایی اختلال هیپوتیروییدیسم، 3 تا 5 روزگی نوزاد است، عنوان کرد: در صورت تأخیر در شناسایی اختلال، عوارضی که ایجاد می‌شود می‌تواند باعث کاهش ضریب هوشی کودک و حتی عقب‌ماندگی ذهنی نوزاد شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با گرفتن یک قطره خون از پاشنه پای نوزاد ظرف یک هفته اول تولد، آزمایشات انجام شده و در صورت شناسایی اختلال، نوزاد تحت درمان با تجویز دارو قرار می‌گیرد و روند طبیعی رشد خود را به دست می‌آورد.

خواجه‌ئیان با اشاره به اینکه طرح غربالگری بدو تولد از اواخر سال 84 در استان بوشهر شروع شده و تمامی نوزادانی که در استان متولد می‌شوند زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح غربالگری تا پایان سه ماهه اول سال 93، بیش از 178 هزار و 600 نوزاد تحت این طرح قرار گرفتند که تا الان 430 نوزاد بیمار شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته که از این تعداد، 19 نوزاد آن طی سه ماهه اول سال 93 از بین 4 هزار و ششصد و نه نفر شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اختلال فنیل کتونوری(P.K.U) را از دیگر اختلالات مادرزادی نوزاد در بدو تولد عنوان کرد و افزود: اسیدهای آمینه باعث ساخت پروتئین در بدن می‌شوند که یکی از این اسیدها، فنیل آلانین بوده که به طور طبیعی در بدن وجود ندارد و با مصرف مواد غذایی وارد بدن شده و توسط آنزیمی که در کبد ساخته می‌شود فنیل آلانین تجزیه می‌شود که در صورت نبود این آنزیم، فنیل آلانین در بدن به خصوص در مایعات بدن و علی‌الخصوص در سیستم اعصاب مرکزی مغز انباشته شده و مثل یک سم عمل می‌کند و کاهش ضریب هوش و عقب‌ماندگی را به دنبال دارد.

وی با بیان شروع اجرای طرح این غربالگری از اواخر سال 91 در استان، اظهار داشت: این غربالگری نیز باید در مدت 3 تا 5 روزگی نوزاد انجام شود و تاکنون 2 مورد نوزاد مبتلا به اختلال فنیل‌کتونوری شناسایی شده است و چنانچه حداکثر دو هفته از تولد نوزاد مبتلا بگذرد، ممکن است عوارض خو را ایجاد کند.

خواجه‌ئیان ادامه داد: رژیم غذایی مناسب و تجویز شیرخشک‌های مخصوص از راه‌های درمان اختلال فنیل کتو‌نوری بوده که باعث جلوگیری از بروز این اختلال می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم با ارتقای سیستم‌های بهداشتی درمانی، بتوانیم در آینده نزدیک نوزادان را از لحاظG6PD (فاویسم)(افراد باقلایی) مورد ارزیابی قرار دهیم.